Welkom in Seepjes’ Bonte Jaarverslag

Wist je dat Seepje natuurlijke wasmiddelen en allesreinigers maakt? Tuurlijk! We gebruiken alleen de schoonste ingrediënten en creëren waar we kunnen een positieve impact op alle betrokkenen en op ons milieu. Wat er onder aan de streep aan positieve impact overblijft zien wij als ons succes. Sommige keuzes die we maken zijn heel simpel en logisch, bij andere keuzes wordt een moeilijkere afweging gemaakt… Impact staat bovenaan, maar bereiken we alleen door ons product ook in grote hoeveelheden te verkopen. Daarvoor moet er soms op de korte termijn een concessie worden gedaan om op de lange termijn meer impact te maken.

Die keuzes baseren we op wat we weten en te weten kunnen komen, en op intuïtie. Omdat we die keuzes steeds willen onderbouwen, willen we onze impact meten en geven we daaraan prioriteit. Om te kunnen bepalen of onze keuzes de juiste zijn en daadwerkelijk leiden tot méér (positieve) impact.

Het moet gezegd worden: we zijn blij dat we begonnen zijn. Wel is het nadrukkelijk een begin, waarbij we proberen te identificeren wat we goed doen en waar onze ideeën of resultaten juist een beetje tegenvallen… En waar we nog wel wat kennis te vergaren hebben. De cijfers zijn tot stand gekomen met behulp van verschillende bronnen, van openbare data tot interviews bij onze belanghebbenden, van hier tot in Nepal. We gaan in op onze doelstellingen voor dit jaar, en wat we tot nu toe bereikt hebben. Ben je d’r klaar voor?

Voortgang impactdoelstellingen 2017

Voordat we op de Seepje keten induiken… Drie impactdoelstellingen en certificeringen als basis, en om af te vinken.

2.850.000 was- en poetsbeurten...

…met Seepje! Worden we allemaal blij van, toch? Van de mensen die de superschillen oogsten en verwerken, tot je kleren, je wasmachine, de vloer en de deuren van je inloopkast. En dan hebben we ‘t nog niet eens over je huid en gezondheid, het afvalwater en het milieu!

150.000 melkflessen redden...

…en verwerken tot Seepje verpakkingen! De verpakkingen van onze vloeibare wasmiddelen en allesreinigers bestaan voor 96% uit gerecycled plastic: Engelse melkflessen dus. En als jij ’m nou na gebruik een nieuw leven geeft. Als vaas bijvoorbeeld, of huisje voor je vogels (waargebeurd!).

45.000 Seepjes...

…ingepakt door Stichting Siza! Dat is de sociale werkplaats waar Seepje mee samenwerkt, onze kanjers daar werken met veel plezier voor Seepje door alle producten in te pakken!

Alle ingrediënten in onze Seepjes zijn 100% biologisch afbreekbaar of lossen snel en veilig op in het milieu, simpel zat. Maar Seepje groeit, en daarom kan een fundering door controle geen kwaad. Ecocert toetst natuurlijke ingrediënten in producten en een transparante communicatie. We willen deze certificering in 2017 rond krijgen!

Wassen en poetsen is pas écht leuk als je het met een goed geweten kunt doen! Daarom eisen we dat de ingrediënten die wij gebruiken dierproefvrij zijn en controleren we hier actief op bij onze leveranciers en in hun keten. Deze activiteit willen we vanaf dit jaar structureren aan de hand van het onafhankelijke Leaping Bunny certificaat.

Dat we eerlijk handelen wist je natuurlijk al lang, maar met een WFTO (World Fair Trade Organization) certificering zorgen we voor onafhankelijke controle op hoge standaarden als ‘t gaat over eerlijk loon, duurzame relaties en goede arbeidsomstandigheden. Gelukt! Samen met onze partner Eco-Collection, die de audits uitvoert.

Het begin van de Seepje keten

In het Darchula district, in het verre westen van Nepal, werken zo’n 250 huishoudens in een coöperatie. Zij oogsten zogenaamde NTFP’s, Non-Timber Forest Products. Waaronder de Sapindus mukorossi vrucht, elk jaar van augustus tot en met december. Onze schillenboer Hari koopt deze vruchten in om ze te verwerken tot een exportproduct.

Met Hari maken we afspraken over de omstandigheden, hij communiceert op zijn beurt met de lokale gemeenschappen. Zo krijgen we stukje bij beetje inzicht in het meest onzichtbare gedeelte van onze keten. We vertrouwen Hari en de gemeenschappen zijn natuurlijk onderdeel van de Fair Trade controle. Toch willen we dit jaar meer inzicht en direct contact met de plukkers, zo kunnen we ook de meetbaarheid van onze impact vergroten.

Daarbij hebben we initiatief genomen om overeenkomsten op te stellen tussen onze schillenboer en de gemeenschappen, die de eerlijke prijs vastlegt en een afnamegarantie verzorgt. Jij bent daar de bron van… Want alleen als jij met Seepje wast kunnen wij garant staan voor afname in Nepal!

Eenmaal in Kathmandu...

De Sapindus vruchten worden over land getransporteerd naar Kathmandu, de Nepalese hoofdstad waar onze schillenboer Hari gevestigd is. Bij zijn bedrijf werken 40 mensen onder gecontroleerde omstandigheden, zij zorgen voor de verwerking en export.

De verwerking houdt in: het ontvruchten en drogen van de schillen, en in sommige gevallen het verpoederen van de schillen… Van alle verwerkte schillen gaat ongeveer 25% naar Seepje. De Fair Trade omstandigheden creëren we voor iedereen actief in de verwerking, dus ook voor de mensen die de andere 75% van de schillen verwerkt. In 2016 is er specifiek voor Seepje 9014 kilogram schillen verwerkt en zijn er 61.567 waszakjes gemaakt.

Het liefst kijken we vanuit een gezonde bedrijfsvoering samen richting de toekomst, hoe kunnen we het nóg beter maken voor de mensen? Helaas komen we, door de aardbeving in 2015 en de daaropvolgende grensblokkade, de laatste tijd niet verder dan het bedrijf en de gecreëerde omstandigheden staande houden. Zo hebben we bijvoorbeeld meerdere malen het salaris van de medewerkers in Nepal betaald.

Door intensief met onze schillenboer Hari samen te werken versterken we onze band, onze beide visies komen nader tot elkaar en Seepje krijgt ‘n steeds groter aandeel in de totale omzet. Dat zorgt voor meer inzicht in de keten, en het zorgt ervoor dat we onverwachte klappen, zoals de aardbeving, op kunnen vangen om goede, gezonde leef- en werkomstandigheden te blijven creëren. Uiteindelijk willen we de Seepje keten op zo’n manier vormgeven, dat iedereen daar zoveel mogelijk baat bij heeft.

Ons Haagse Washok

Alle Seepje schillen, heel én verpoederd, gaan over land naar de haven in India en komen vervolgens met de boot naar Nederland. De verpoederde schillen gaan naar ons Washok in Den Haag waar ons team er een vloeibaar extract van maakt, middels een kook- en filterproces!

Stichting Siza

En de schillen gaan naar de sociale werkplaats van onze partner Siza, waar onze kanjers (6 FTE) met een lichamelijke en of geestelijke beperking met veel plezier alle Seepje schillen verpakken. Daarbij verzorgen ze ook alle webshop bestellingen en orders naar kleine winkels. Ga d’r maar aan staan!

Een 9,3 als rapportcijfer van onze kanjers

Bij de sociale werkplaats is stabiliteit en continuïteit belangrijk, om nog maar niet over productiviteit te spreken… Daarom hebben we in 2016 geïnvesteerd in hogere voorraadstanden zodat er continu kan worden ingepakt. Dat willen we stimuleren, want uit onze vragenlijst blijkt dat 80% van de kanjers inpakken het leukste werk vindt.

En dat is waar het óók om draait: kwalitatieve impact, dat goede gevoel, dat zich uit in positieve resultaten op het gebied van bijvoorbeeld verantwoordelijkheid, productiviteit, leervermogen, stressbestendigheid en zelfvertrouwen. Een vragenlijst die allerlei dit soort resultaten meet, toont aan dat de kanjers hun werk voor Seepje op dit moment waarderen met een 9,3! Wow, de toon is gezet. Laat dat dan maar de ‘nulmeting’ zijn voor komend jaar…

Natuurlijk, ook de groene impact mag er zijn

Waarde voor de natuur

Onze superschillen groeien van nature in overvloed aan de Sapindus mukorossi-boom in Nepal. Wist je al, natuurlijk! Doorgaans worden deze bomen gekapt voor brandhout of plantages. Onze vraag naar de schillen en de bereidheid daar een eerlijke prijs voor te betalen, verhoogt de waarde van de bomen.

Want die bomen, hebben impact! Een Sapindus boom geeft ons gemiddeld zo’n 15 kilo schillen per jaar. Aangezien we 9014 kilo schillen hebben verkocht in 2016, hebben we in totaal zo’n 600 bomen gebruikt voor de oogst. En elk van die bomen neemt mooi even 21,8 kilo CO2 per jaar op. In perspectief: totaal hebben de door ons geoogste bomen in 2016 een hoeveelheid CO2 opgenomen gelijk aan 18.455 wasjes! Da’s zo’n 80% van de CO2 uitstoot veroorzaakt door het transport van onze schillen naar Nederland.

Met het verhogen van de waarde van de Sapindus bomen willen we natuurbehoud in Nepal stimuleren. Alleen hoeveel onze vraag naar de schillen die waarde verhoogt, en in welke mate dit ervoor zorgt dat er daadwerkelijk minder bomen worden gekapt, da’s de vraag… Een vraag waar we het antwoord nog niet op hebben, maar die we dit jaar graag willen beantwoorden. Daarnaast zorgt deze eerste stap (het in kaart brengen van onze CO2 uitstoot) ervoor dat we nóg bewuster omgaan met onze uitstoot, want ook dat vinden we belangrijk.

Seepje na gebruik

Bij Seepje willen we uitsluitend duurzame ingrediënten gebruiken. Zoals de schil van de Sapindus vrucht! In ons washok winnen we daar een vloeibaar extract van, dat als basis dient voor onze vloeibare wasmiddelen (80%) en allesreinigers (90%). In onze producten zitten alleen ingrediënten die 100% biologisch afbreekbaar zijn of veilig en snel oplossen in het milieu. Die ingrediënten vormen de basis voor álle impact, zoals die op het afvalwater…

Tuurlijk, Seepje is ook na gebruik milieuvriendelijk. Van élk wasmiddel worden de stoffen uit het afvalwater gefilterd door waterzuiveringsinstallaties. De vraag is alleen, hoeveel moeite (energie dus) kost dat. Daarom hebben we Seepje vergeleken met 19 niet te noemen alternatieve wasmiddelen. En wat blijkt: als je met Seepje wast is ‘t afvalwater gemiddeld 85% schoner en energiezuiniger dan het afvalwater als je met gelijkwaardige doseringen van andere wasmiddelen wast!

Hoe dat zit? Bacteriën en oxidatiestoffen zorgen voor de afbraak van een stof in water, en die hebben daar zuurstof voor nodig. Het ‘chemisch zuurstofverbruik’ (=waterzuiveringsjargon), geeft aan hoeveel zuurstof er nodig is om deze stoffen en bacteriën hun werk te laten doen. Voor die zuurstof is ook energie nodig. Dus, hoe schoner het water, hoe minder zuurstof, en hoe minder energie! Wat blijkt? De energie die we zo afgelopen jaar hebben bespaard ten opzichte van alternatieve wasmiddelen staat gelijk aan zo’n 13,5 duizend wasjes!

Vergeet je voor ultra-impact niet je trommel goed vol te stoppen, en wanneer mogelijk op een lage temperatuur te wassen?

Dankjewel!

Zo maken we wassen én poetsen weer leuk! En dat voor een schonere wereld. Dit verslag is ’n eerste inzicht in onze keten en impact, we hopen dat je ’t met plezier hebt bekeken en gelezen. Een speciaal bedankje voor alle Seepje Fans, van onze klanten tot al onze partners, verkooppunten, relaties, adviseurs en steunpilaren, jullie zijn geweldig!

Natuurlijk willen we nog zo veel meer weten over wat we nou écht toevoegen! Wat doet Seepje precies voor goeds met de kleding en je wasmachine? Wat is het kwalitatieve effect op de werknemers in Nepal en hun gezinnen? Wat is nou precies die impact van waardeverhoging voor de natuur in Nepal? En hoe blij word jij nou van wassen en poetsen met Seepje, in plaats van met een ander merk…

Heb jij vragen, opmerkingen of suggesties voor ’t volgende Bonte Jaarverslag? Laat het ons weten!

Psst.. deze week 25% korting op Seepje bij Albert Heijn

Schrijf je net als 18.000 Seepje fans in voor onze brief en ontvang een handzeepje bij je bestelling! Doe je mee?

Ja! Misschien later

Schrijf je net als 18.000 fans in op de Seepje brief en ontvang een handzeepje bij je bestelling. Doe je mee?

[mc4wp_form id=”12110″]

Misschien later

Een brief van Seepje

Schrijf je net als 18.000 fans in en ontvang een handzeepje cadeau bij besteding van €25